Czy ożyje linia kolei transwersalnej: Bohumin- Cieszyn- Skoczów- Bielsko- Biała- Żywiec – Sucha – Chabówka – Limanowa – Nowy Sącz- Sanok?
Odkrywanie Potencjału Galicyjskiej Kolei Transwersalnej: Wizja i Rzeczywistość
W obliczu rosnącego zainteresowania usprawnieniem transportu kolejowego na terenie południowej Polski, Galicyjska Kolej Transwersalna staje się tematem coraz częściej omawianym przez ekspertów i entuzjastów kolei. Ostatnie zapytanie złożone przez Adama Fularza, aktywnego obserwatora i komentatora sceny kolejowej, skierowane do urzędu marszałkowskiego województwa małopolskiego, ujawniło zarówno wyzwania, jak i możliwości, które niesie ze sobą propozycja reaktywacji tej historycznej trasy.
Czasy Przejazdu i Rzeczywistość Operacyjna
Z analizy przedstawionej przez Dawida Gleńa, Kierownika Biura Prasowego, wynika, że obecne czasy przejazdu na wskazanych odcinkach, rozciągających się od Bohumina przez Czechowice-Dziedzice, Chabówkę, Nowy Sącz, aż po Stróże i ewentualne odgałęzienie do Zagórza, oscylują wokół 7,5 do 10 godzin. Te dane, oparte na aktualnych rozkładach jazdy oraz portalu pasażera PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., rzucają światło na skomplikowaną i czasochłonną naturę podróży na tych trasach.
Wizja i Potencjalne Korzyści
Propozycja Fularza dotycząca odbudowy i modernizacji Galicyjskiej Kolei Transwersalnej ma na celu nie tylko skrócenie czasu podróży, ale także zwiększenie dostępności i atrakcyjności regionów południowej Polski. Przywrócenie linii kolejowej służącej jako magistrala transwersalna miałoby potencjalnie ogromny wpływ na rozwój turystyczny, ekonomiczny i społeczny obszarów, przez które przebiega trasa.
Wyzwania Infrastrukturalne i Organizacyjne
Jednakże, jak podkreśla Gleń, realizacja tak ambitnego projektu napotyka na szereg wyzwań. Należy do nich m.in. konieczność modernizacji istniejącej infrastruktury, zapewnienie finansowania inwestycji oraz uzyskanie niezbędnych zgód i porozumień między różnymi szczeblami zarządzania transportem. Ponadto, należy uwzględnić aspekty związane z ochroną środowiska i dziedzictwem kulturowym regionów objętych projektem.
Apel o Współpracę i Rozwój
Mimo tych wyzwań, inicjatywa odbudowy Galicyjskiej Kolei Transwersalnej wciąż budzi nadzieję i pokazuje potencjał ukryty w polskim krajobrazie kolejowym. Aby ten ambitny plan mógł stać się rzeczywistością, niezbędna będzie szeroka współpraca między lokalnymi samorządami, rządem centralnym, PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., a także społecznością lokalną i potencjalnymi inwestorami.
Galicyjska Kolej Transwersalna może stać się przyszłościowym projektem, który nie tylko ożywi południową Polskę, ale także stworzy nowe możliwości dla mieszkańców i turystów, pragnących odkrywać uroki regionu w nowy, bardziej dostępny sposób. To wizja, która wymaga zarówno odwagi, jak i determinacji, aby przekształcić ją w rzeczywistość.
Odpowiedzi:
Dzień dobry,
Obecne czasy przejazdu pociągów na wskazanych odcinkach są następujące:
- Bohumin – Czechowice-Dziedzice – 50 minut;
- Czechowice-Dziedzice – Chabówka – 3 godziny;
- Chabówka – Nowy Sącz – 3 godziny;
- Nowy Sącz – Stróże – 40 minut;
- odgałęzienie Stróże – Zagórz – 2,5 godziny.
Czas przejazd z Bohumina do Stróż wynosi 7,5 godziny, a do Zagórza 10 godzin. Czas przejazdu dla odcinka Chabówka – Nowy Sącz został oszacowany na podstawie rozkładu jazdy pociągów retro, a dla pozostałych odcinków na podstawie strony Spółki PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. portalpasazera.pl
Pozdrawiam,
Dawid Gleń
Dawid Gleń
Kierownik Biura Prasowego
Biuro Prasowe
tel.: +48 514 952 098
From: Adam Fularz
Sent: Monday, June 14, 2021 5:28 PM
To: Biuro Prasowe <Biuro.Prasowe na s. umwm.
Subject: Galicyjska Kolej Transwersalna- Propozycja
do UMWM
Jaki byłby czas przejazdu dla autobusu szynowego dla odcinka Bohumin- Czechowice- Dziedzice- Bielsko- Biała- Żywiec – Sucha – Chabówka – Limanowa – Nowy Sącz- Stróże - z ew. odgałęzieniem do Gorlic– Jasło – Sanok – Zagórz? Chcę opisać tą propozycję w prasie.
Pozdrawiam
---------- Forwarded message ---------
Od: Adam Fularz
Date: śr., 10 paź 2018 o 10:19
Subject: Fwd: Galicyjska Kolej Transwersalna- Propozycja
To: Rzecznik
Czy można prosić o odpowiedź? Nie przyszła.
---------- Wiadomość przekazana dalej ----------
Od: Adam Fularz
Data: 8 sierpnia 2018 21:43
Temat: Fwd: Galicyjska Kolej Transwersalna- Propozycja
Do: Szalacha Dorota
Jaki byłby czas przejazdu dla autobusu szynowego dla odcinka Bohumin- Czechowice- Dziedzice- Bielsko- Biała- Żywiec – Sucha – Chabówka – Limanowa – Nowy Sącz- Stróże - z odgałęzieniem do Gorlic– Jasło – Sanok – Zagórz? Chcę opisać tą propozycję w prasie.
Pozdrawiam
---------- Wiadomość przekazana dalej ----------
Od: Adam Fularz
Data: 8 sierpnia 2018 21:38
Temat: Galicyjska Kolej Transwersalna- Propozycja
magistrala transwersalna- propozycja do dyskusji z dołączoną grafiką
Cesky Tesin lub Bohumin- Cieszyn- Skoczów- Bielsko- Biała- Żywiec – Sucha – Chabówka – Limanowa – Nowy Sącz- Stróże - z odgałęzieniem do Gorlic– Jasło – Sanok – Zagórz– Krościenko – Chyrów – Przemyśl
--
Komentarze
Prześlij komentarz