Nowa Era Komunikacji Miejskiej w Bielsku-Białej: Potencjał Kolei Dojazdowej

 

Fot. N. Lupa/ materiały ZVON

W kontekście rosnącego zapotrzebowania na efektywne i zrównoważone rozwiązania transportowe w miastach, Bielsko-Biała stoi przed wyjątkową szansą przekształcenia swojego systemu komunikacji miejskiej. W niedawnym liście skierowanym do Radnych Miasta, zainicjowanym przez Telewizję Opera, poruszony został temat wykorzystania istniejącej infrastruktury kolejowej do stworzenia sieci kolejowej na wzór Warszawskiej Kolei Dojazdowej (WKD) czy Szybkiej Kolei Miejskiej (SKM) w Trójmieście.

Dlaczego kolej dojazdowa w Bielsku-Białej?

Miasta na całym świecie stawiają na rozwój transportu kolejowego jako odpowiedź na przeludnienie dróg, problemy z parkowaniem oraz zanieczyszczenie powietrza. Kolej dojazdowa, wykorzystująca istniejące torowiska, może stać się kręgosłupem miejskiej mobilności, oferując szybkie, regularne i przystępne cenowo połączenia.

Możliwości i korzyści

Bielsko-Biała, z jego unikatowym położeniem i rozbudowaną siecią kolejową, ma niepowtarzalną okazję do:

  1. Zwiększenia Mobilności Miejskiej: Wprowadzenie kolei dojazdowej umożliwi szybkie przemieszczanie się między różnymi częściami miasta oraz obszarami podmiejskimi, redukując zależność od samochodów osobowych.

  2. Ochrony Środowiska: Przeniesienie znacznej części podróży miejskich na tory kolejowe zmniejszy emisję spalin i hałas, przyczyniając się do poprawy jakości powietrza i życia mieszkańców.

  3. Rozwoju Gospodarczego: Lepsza dostępność komunikacyjna może przyciągnąć nowe inwestycje, turystykę oraz ułatwić codzienne dojazdy do pracy, szkoły czy na zakupy, dynamizując lokalny rynek pracy i usług.

Wykorzystanie tunelu pod centrum miasta

Szczególnym atutem w planach rozwoju kolejowej sieci dojazdowej jest istniejący tunel pod centrum Bielska-Białej. Jego adaptacja na potrzeby kolei dojazdowej otworzy przed miastem nowe perspektywy planowania przestrzennego oraz integracji transportowej. Tunel ten mógłby stać się centralnym punktem systemu, umożliwiając szybki i bezpośredni dostęp do serca miasta bez konieczności pokonywania miejskich zatorów.

Następne kroki

Realizacja projektu kolei dojazdowej w Bielsku-Białej wymagać będzie współpracy między władzami miasta, operatorami kolejowymi oraz mieszkańcami. Niezbędne będą również szczegółowe studia wykonalności, ocena potencjalnych tras oraz analiza potrzeb komunikacyjnych mieszkańców. Ważne jest, aby w tych działaniach skupić się na transparentności, ekologii oraz maksymalizacji korzyści społeczno-gospodarczych.

W świetle powyższego, apelujemy do Radnych Miasta o wsparcie inicjatywy budowy kolei dojazdowej w Bielsku-Białej. Jest to inwestycja w przyszłość, która może zrewolucjonizować miejski transport, czyniąc go bardziej przyjaznym dla ludzi i środowiska.


Wizja Nowoczesnej Komunikacji w Bielsku-Białej: Odpowiedzi władz

W obliczu rosnących wyzwań komunikacyjnych i środowiskowych, które stoją przed miastami i aglomeracjami europejskimi, Bielsko-Biała znajduje się na rozdrożu ważnych decyzji dotyczących przyszłości swojego systemu transportowego. W tym kontekście, inicjatywa wprowadzenia systemu pre-metra, wykorzystującego istniejącą naziemną sieć kolejową, zyskuje na znaczeniu jako krok naprzód ku zrównoważonej mobilności miejskiej.

Zwracając się z pytaniem do władz miasta Bielsko-Biała, poszukiwaliśmy odpowiedzi na temat planów dotyczących potencjalnego wprowadzenia takiego systemu, inspirowanego sukcesami realizacji S-bahn, RER oraz light rail w innych europejskich aglomeracjach. Te systemy, charakteryzujące się wysoką częstotliwością kursowania, obsługą znacznych obszarów urbanizowanych oraz integracją taryfową, mogłyby znacząco przyczynić się do poprawy dostępności i jakości życia mieszkańców Bielska-Białej i okolic.

W odpowiedzi uzyskaliśmy wyjaśnienia dotyczące obowiązujących przepisów i kompetencji. Jak podkreśla rzecznik prasowy Urzędu Miejskiego w Bielsku-Białej, Tomasz Ficoń, organizacją transportu kolejowego na poziomie aglomeracji zajmują się jednostki szczebla krajowego oraz regionalnego, w tym ministerstwo odpowiedzialne za transport i województwa. Pomimo to, lokalne samorządy dostrzegają potrzebę reaktywacji i rozwoju połączeń kolejowych, co może wpłynąć pozytywnie na rozwój gospodarczy regionu oraz zwiększyć jego atrakcyjność komunikacyjną.

Warto podkreślić, że samorządy Subregionu Południowego Województwa Śląskiego, w tym Bielsko-Biała, aktywnie dążą do rewitalizacji linii kolejowych nr 190 (Bielsko-Biała – Cieszyn) oraz nr 117 (Bielsko-Biała – Kalwaria Zebrzydowska Lanckorona), współpracując w tym zakresie z Urzędem Marszałkowskim Województwa Śląskiego oraz przedstawicielami branży kolejowej.

Podjęte dotychczas działania, w tym konstytuowanie Zespołu Roboczego oraz wystosowanie wspólnego stanowiska do Marszałka Województwa, świadczą o determinacji w dążeniu do uruchomienia połączeń kolejowych, które mogłyby stanowić podstawę dla przyszłego systemu pre-metra. Wciąż jednak, jak zauważa rzecznik, realizacja takiego projektu będzie zależeć od dostępności odpowiednich środków finansowych, w tym funduszy UE, oraz uzgodnień pomiędzy różnymi szczeblami administracji.

Bielsko-Biała i jej okolice stoją przed szansą stworzenia nowoczesnego, zintegrowanego systemu transportowego, który mógłby przynieść długo oczekiwane zmiany w jakości komunikacji miejskiej i podmiejskiej. Wymaga to jednak wspólnych działań, strategicznego planowania oraz otwartości na współpracę między różnymi organami zarządzającymi transportem i infrastrukturą. Apelujemy o kontynuację i intensyfikację działań na rzecz zrównoważonego rozwoju transportu publicznego, który odpowiada na potrzeby współczesnych mieszkańców Bielska-Białej i całego regionu.

opr. SzI na podstawie apelu A. Fularz

Komentarze