Czy ożyje linia kolei transwersalnej: Bohumin- Cieszyn- Skoczów- Bielsko- Biała- Żywiec – Sucha – Chabówka – Limanowa – Nowy Sącz- Sanok?

fot. Przebieg linii w Sanoku


Odkrywanie Potencjału Galicyjskiej Kolei Transwersalnej: Wizja i Rzeczywistość

W obliczu rosnącego zainteresowania usprawnieniem transportu kolejowego na terenie południowej Polski, Galicyjska Kolej Transwersalna staje się tematem coraz częściej omawianym przez ekspertów i entuzjastów kolei. Ostatnie zapytanie złożone przez Adama Fularza, aktywnego obserwatora i komentatora sceny kolejowej, skierowane do urzędu marszałkowskiego województwa małopolskiego, ujawniło zarówno wyzwania, jak i możliwości, które niesie ze sobą propozycja reaktywacji tej historycznej trasy.

Czasy Przejazdu i Rzeczywistość Operacyjna

Z analizy przedstawionej przez Dawida Gleńa, Kierownika Biura Prasowego, wynika, że obecne czasy przejazdu na wskazanych odcinkach, rozciągających się od Bohumina przez Czechowice-Dziedzice, Chabówkę, Nowy Sącz, aż po Stróże i ewentualne odgałęzienie do Zagórza, oscylują wokół 7,5 do 10 godzin. Te dane, oparte na aktualnych rozkładach jazdy oraz portalu pasażera PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., rzucają światło na skomplikowaną i czasochłonną naturę podróży na tych trasach.

Wizja i Potencjalne Korzyści

Propozycja Fularza dotycząca odbudowy i modernizacji Galicyjskiej Kolei Transwersalnej ma na celu nie tylko skrócenie czasu podróży, ale także zwiększenie dostępności i atrakcyjności regionów południowej Polski. Przywrócenie linii kolejowej służącej jako magistrala transwersalna miałoby potencjalnie ogromny wpływ na rozwój turystyczny, ekonomiczny i społeczny obszarów, przez które przebiega trasa.

Wyzwania Infrastrukturalne i Organizacyjne

Jednakże, jak podkreśla Gleń, realizacja tak ambitnego projektu napotyka na szereg wyzwań. Należy do nich m.in. konieczność modernizacji istniejącej infrastruktury, zapewnienie finansowania inwestycji oraz uzyskanie niezbędnych zgód i porozumień między różnymi szczeblami zarządzania transportem. Ponadto, należy uwzględnić aspekty związane z ochroną środowiska i dziedzictwem kulturowym regionów objętych projektem.

Apel o Współpracę i Rozwój

Mimo tych wyzwań, inicjatywa odbudowy Galicyjskiej Kolei Transwersalnej wciąż budzi nadzieję i pokazuje potencjał ukryty w polskim krajobrazie kolejowym. Aby ten ambitny plan mógł stać się rzeczywistością, niezbędna będzie szeroka współpraca między lokalnymi samorządami, rządem centralnym, PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., a także społecznością lokalną i potencjalnymi inwestorami.

Galicyjska Kolej Transwersalna może stać się przyszłościowym projektem, który nie tylko ożywi południową Polskę, ale także stworzy nowe możliwości dla mieszkańców i turystów, pragnących odkrywać uroki regionu w nowy, bardziej dostępny sposób. To wizja, która wymaga zarówno odwagi, jak i determinacji, aby przekształcić ją w rzeczywistość.


Odpowiedzi:

 Dzień dobry,

 

Obecne czasy przejazdu pociągów na wskazanych odcinkach są następujące:

- Bohumin – Czechowice-Dziedzice – 50 minut;

- Czechowice-Dziedzice – Chabówka – 3 godziny;

- Chabówka – Nowy Sącz – 3 godziny;

- Nowy Sącz – Stróże – 40 minut;

- odgałęzienie Stróże – Zagórz – 2,5 godziny.

 

Czas przejazd z Bohumina do Stróż wynosi 7,5 godziny, a do Zagórza 10 godzin. Czas przejazdu dla odcinka Chabówka – Nowy Sącz został oszacowany na podstawie rozkładu jazdy pociągów retro, a dla pozostałych odcinków na podstawie strony Spółki PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. portalpasazera.pl

 

Pozdrawiam,

Dawid Gleń

 

 

Dawid Gleń
Kierownik Biura Prasowego
Biuro Prasowe
tel.: +48 514 952 098

From: Adam Fularz
Sent: Monday, June 14, 2021 5:28 PM
To: Biuro Prasowe <Biuro.Prasowe na s. umwm.malopolska.pl>
Subject: Galicyjska Kolej Transwersalna- Propozycja

 


do UMWM

  Jaki byłby czas przejazdu dla autobusu szynowego dla odcinka Bohumin- Czechowice- Dziedzice- BielskoBiała- Żywiec – Sucha – Chabówka – Limanowa – Nowy Sącz- Stróże - z ew. odgałęzieniem do Gorlic– Jasło – Sanok – Zagórz? Chcę opisać tą propozycję w prasie.

Pozdrawiam

---------- Forwarded message ---------
Od: Adam Fularz 
Date: śr., 10 paź 2018 o 10:19
Subject: Fwd: Galicyjska Kolej Transwersalna- Propozycja
To: Rzecznik 

 

Czy można prosić o odpowiedź? Nie przyszła.

 

---------- Wiadomość przekazana dalej ----------
Od: Adam Fularz 
Data: 8 sierpnia 2018 21:43
Temat: Fwd: Galicyjska Kolej Transwersalna- Propozycja
Do: Szalacha Dorota 

Jaki byłby czas przejazdu dla autobusu szynowego dla odcinka Bohumin- Czechowice- Dziedzice- BielskoBiała- Żywiec – Sucha – Chabówka – Limanowa – Nowy Sącz- Stróże - z odgałęzieniem do Gorlic– Jasło – Sanok – Zagórz? Chcę opisać tą propozycję w prasie.

Pozdrawiam

---------- Wiadomość przekazana dalej ----------
Od: Adam Fularz
Data: 8 sierpnia 2018 21:38
Temat: Galicyjska Kolej Transwersalna- Propozycja



magistrala transwersalna- propozycja do dyskusji z dołączoną grafiką

Cesky Tesin lub Bohumin-  Cieszyn- Skoczów- BielskoBiała- Żywiec – Sucha – Chabówka – Limanowa – Nowy Sącz- Stróże - z odgałęzieniem do Gorlic– Jasło – Sanok – Zagórz– Krościenko – Chyrów  – Przemyśl

--

Komentarze